Monday, April 8, 2013

Besteld: Superfoods

(Bron foto)
Gezond leven is hot. Bio, vegetarisch, vegan, groen, eerlijk, super foods, ecologisch, healthy, clean eating. Zomaar een paar woorden die je steeds vaker tegenkomt. Niet alleen online, maar ook in de supermarkt. Hartstikke positief natuurlijk, maar hoe begin je ermee? En waarmee begin je dan?


Sinds ik me heb ingeschreven voor de 5K, begin ik me ook steeds meer te interesseren voor gezond eten. Want eerlijk, als ik even optel wat voor rotzooi ik wekelijks naar binnen stouw, dan word ik daar niet zo vrolijk van. Maar wat is er ontzettend veel te vinden op dit gebied! En al die vreemde ingrediƫnten, waar vind ik dat? En waar is het goed voor?

Ik denk dat ik niet in een week mijn hele eetgedrag kan omgooien, dus begin ik klein. Bij smoothies! Volgens mij ook meteen het makkelijkst (en leukst) om te maken. Dus kocht ik vorige week een simpele kleine blender bij de Action, en heb ik bij De Tuinen maar meteen wat 'superfoods' besteld om er doorheen te mikken.
In al die heerlijke smoothie-recepten die ik voorbij zag komen op internet kwamen twee ingrediƫnten telkens terug: Chia-seeds en flaxseeds (lijnzaad). Te gebruiken in smoothies, maar ook om bijvoorbeeld door de muesli te doen. Daarnaast kocht ik ook nog Goji bessen, tarwekiemen, zonnebloempitten en gepelde hennepzaden. Ik ben vooral heel benieuwd naar dat laatste. Hennep? Ik wist al wel dat het voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden dan waar het bekend om staat, maar om te eten?

Maar waar is het nu allemaal goed voor?

Chiazaadjes
Deze zijn op verschillende manieren te gebruiken. Zo kun je ze door de muesli of ontbijtgranen doen, of door soep of een smoothie. Ook zou je ze kunnen weken, waardoor het een soort 'gelei' wordt. Dit kun je gebruiken voor toetjes zoals pudding. Klinkt niet erg aantrekkelijk, maar schijnt wel heel gezond te zijn! Zo zou er 8 x meer Omega3 in zitten dan in zalm, 30% meer antioxidanten dan blauwe bessen, en bevat het 3x meer ijzer dan spinazie. De zaadjes nemen ook veel vocht op en zetten wat uit in je maag. Daardoor heb je een vol gevoel en kan Chiazaad ook helpen bij het afvallen. Toch denk ik dat ik er even voorzichtig mee moet zijn, aangezien ik heb gelezen dat veel mensen er misselijk van worden.
(Bron:http://voedzo.nl/biologisch-2/chia-zaad/)

Lijnzaad
Dit is een oude bekende en wordt ook al verwerkt in vele soorten brood en muesli. Deze zaadjes zijn vooral goed voor de stoelgang, en daarmee het afvoeren van afvalstoffen. Dit komt omdat lijnzaad erg veel voedingsvezels bevat. Ook deze zaden zorgen voor een vol gevoel, omdat er veel (goede) vetten in zitten. En het zou goed zijn voor je huid, haar en nagels... Deze zaadjes kun je ook door smoothies gooien en door de muesli heen mixen, of over een salade heen strooien.
(Bron: http://www.fitvoorbeginners.nl/super-food-of-the-week-lijnzaad/)

Goji Bessen
Deze bessen hebben een positieve uitwerking op je immuunsysteem, ze gaan veroudering tegen en verbeteren ze je geheugen, je hart en cholesterol. Kortom, dit besje is met recht een superfood. Ze schijnen qua smaak te lijken op een kruising tussen een kers en een cranberry, en je kunt ze gewoon zo eten. Maar natuurlijk kun je ze ook door de havermout of muesli mixen.
(Bron: http://www.fitvoorbeginners.nl/super-food-of-the-week-goji-bessen/)

Tarwekiemen
Tarwekiemen schijnen wat bitter te smaken, maar bevatten veel vitamines, mineralen en eiwitten. Ze helpen om je bloedsuikerspiegel op peil te houden, helpen je nagels en haar sterker te maken en zorgen voor een goed humeur. Ook deze kun je door smoothies en muesli doen, maar je kunt met tarwekiemen ook bakken.
(Bron: http://www.facebook.com/Eetjegezond.be/posts/572849376068275)

Gepeld Hennepzaad
Ook Hennepzaad is erg gezond en bevat veel mineralen, vitamine E, en meer dan 20 mineralen. Net als Chia Zaad neemt Hennepzaad veel vocht op. Hierdoor krijg je snel een vol gevoel, maar dat betekent ook dat je er voldoende water bij moet drinken! Hennepzaad kun je op dezelfde manier gebruiken als alle andere superfoods, maar je kunt het ook vermalen tot meel en er zelfs mee bakken, of Hennepmelk (?!) van maken...
(Bron: http://www.superfood.nl/hennep-zaad-gepeld-biologisch

Zonnebloempitten
Deze lekkere pitjes zijn rijk aan eiwit, vitamine E en B, en essentiele vetzuren. Daarbij zijn ze ook gewoon heel erg fijn als gezond tussendoortje.
(Bron: http://www.spiruella.nl/bio-zonnebloempitten.html)

Ik ben erg benieuwd! Maar na het doen van wat research weet ik een ding zeker: Voorzichtigheid is geboden! Vooral beginnen met hele kleine hoeveelheden, want allergieen en overgevoeligheid liggen op de loer... Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar laten we er maar gewoon van uitgaan dat het allemaal goed gaat komen.