Monday, November 26, 2012

Review: Instagram Fotoboekjes (Cadeautip!)

Voor het geval je het nog niet wist: Ik ben verslaafd aan Instagram. Het was de eerste app die ik installeerde op mijn nieuwe telefoon, en sindsdien kan ik niet meer zonder. Van de kat tot mijn ontbijt, werkelijk alles moet vastgelegd worden. En zeg nu eerlijk, met een kek filtertje erover zien al die alledaagse dingen er toch veel mooier uit?

Hoe dan ook, mijn profiel begint aardig vol te lopen met foto's. Hartstikke leuk natuurlijk, maar het is nog leuker als je er fysiek doorheen zou kunnen bladeren. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om speciale Instagram fotoboekjes te printen. En dat wilde ik natuurlijk wel eens proberen! Benieuwd naar mijn ervaringen?

Ik probeerde maar liefst twee verschillende fotoboekjes, van Hema en Blurb. Je bent verslaafd of je bent het niet, zal ik maar zeggen.
 Links het Instagram boekje van Hema, rechts die van Blurb.

De software
De eerste keer dat ik een Instagram album maakte was in september, bij de good old Hema. De software wijst zich vanzelf. Je logt in met je Instagram nickname en wachtwoord, en de site laadt al je foto's in. Ik moet zeggen dat het bij mij destijds heel wat moeite heeft gekost. Want met een stuk of 200 Instagram foto's duurde dat een eeuwigheid. Wat zeg ik, ik heb de site zelfs twee keer opnieuw moeten starten omdat de boel vastliep. Maar goed. Als de foto's eenmaal te zien zijn kun je de software je boekje automatisch laten vullen, of kun je ze zelf slepen. Je kunt kiezen voor een witte of zwarte achtegrond. Ook zou je nog tekst toe kunnen voegen, maar dat heb ik zelf niet gedaan.

Formaat: Ik koos voor een album van 10x10 centimeter met 18 pagina's, de goedkoopste optie.
Prijs: Dit boekje kost 5 euro, en daarnaast betaal je nog 1,25 verwerkingskosten. Totaal dus 6,25.
Levertijd: Ik heb ervoor gekozen om het boekje op te halen bij Hema zelf, zo betaalde ik geen verzendkosten. Na twee werkdagen kon ik hem al ophalen, supersnel!

Is het wat?
Het boekje is erg klein, maar wel geprint op mooi, dik zijdeglans papier. Het is gelijmd als een echt boekje, maar blijft daardoor ook niet goed open liggen. De Instagram foto's zijn op het midden van de pagina geplaatst, zodat je de eventuele Instagram-lijst er nog omheen ziet. Daaromheen zie je nog een witte rand van de achtergrond. Hoewel ik in eerste instantie hard riep dat het way overpriced was, ben ik toch een beetje bijgedraaid. Ik vind het een leuk klein boekje van mooie kwaliteit!

Ik had al langer van Blurb gehoord, alleen was de website toen nog alleen op het buitenland gericht. Je kon er wel wat bestellen, maar dat moest met creditcard betaald worden. Ik was dan ook erg verheugd toen ik op de site van Curvacious een kortingscode tegenkwam voor een Instagramboekje op Blurb! Het blijkt dat de site inmiddels een Nederlandse versie is, en dat je kunt bestellen met Paypal. Hurray!

De software
Opnieuw moet je hier inloggen bij Instagram zodat Blurb je foto's kan inladen. Alleen ging ook dit bij mij niet zonder slag of stoot. Na het aanmelden laadt hij automatisch je laatste 15/20 foto's. Wil je dus andere foto's uit je Instagram archief in je boek, dan moet je die dus apart inladen. En ook dat duurt een eeuwigheid. Ook hier heb ik het programma opnieuw moeten starten omdat er geen einde aan leek te komen. Als je dan eenmaal klaar bent om het boek te maken, kun je voor 'autofill' kiezen, maar ook zelf aan de slag. En de opties zijn eindeloos! Zo kun je ook voor een fancy hardcover of linnencover gaan, en kun je zelf de papiersoort kiezen.

Eerlijk gezegd vind ik dat je er een beetje teveel mee kunt. Je kunt de foto's op bijna twintig verschillende posities en formaten plaatsen, en ook de tekstmogelijkheden zijn eindeloos. Ook liep het programma tussendoor telkens vast en werkte de 'autosave' optie niet helemaal naar wens. Kortom: Hier heb je veel geduld voor nodig. Ik had zelf niet veel tijd meer, dus heb ik voor de optie 'paginavullend' gekozen. Alleen op de cover heb ik een andere opmaak en tekst gebruikt. Het duizelde me gewoon van de mogelijkheden!

Formaat: 18x 18 centimeter, het formaat waar de actiecode voor gebruikt kon worden. Het boekje telt 60 pagina's.
Prijs: Het boekje zou, inclusief BTW, 18,30 kosten. De verzendkosten bedragen 5,99. Met de kortingscode van Curvacious betaalde ik inclusief verzending maar 6,34!
Levertijd: Op 16 oktober bestelde ik het boekje, en op 23 oktober viel het bij me op de mat.

Is het wat?
Ik had hele hoge verwachtingen van Blurb. De website staat bekend om zijn geweldige kwaliteit en daarom wordt het vaak gebruikt door grafisch vormgevers en designers. Dat moet wel goed zitten! Al was ik wel een beetje teleurgesteld toen ik het boekje uitpakte. Het voelt slap en goedkoop, en ook dit boekje blijft niet mooi open liggen. Het papier is glimmend en dun, eigenlijk als normaal fotopapier wat je ook zelf in de winkel kunt kopen. Maar wat me nog het meest verbaasde was de printkwaliteit. Op sommige plaatsen waren mijn foto's enorm pixelig uitgevallen. Heel erg lelijk! Ook zijn de Instagram-lijsten er op sommige plaatsen afgesneden. Ik snap het niet, waarom bieden ze de optie 'paginavullend' als dat niet goed uit gaat pakken? Nee, ik ben blij dat ik een kortingscode had, want als ik de volle mep had betaald was ik behoorlijk chagrijnig geweest.

Kortom: Wat betreft prijs-kwaliteitverhouding is Hema de absolute winnaar voor mij. En met dat kleine prijsje maakt het ook nog eens een superleuk cadeautje voor onder de kerstboom, toch?

Heb jij je Instagram-foto's wel eens laten afdrukken?