Friday, November 4, 2011

Review: Lush Toothy Tabs.

Toen ik voor het eerst iets over de Toothy Tabs van Lush las wist ik al dat ik deze grappige tabletjes wilde uitproberen. Tandpasta in vaste vorm, toch een beetje een raar idee. Toen ik een aantal weken terug in Antwerpen  langs een Lush winkel liep, besloot ik een aantal testers te vragen. Inmiddels zijn ze op en kan ik een oordeel vellen. Zijn de Lush Toothy Tabs de uitvinding van de eeuw of een mislukt experiment?


Lush Toothy Tabs - Ultrablast
Lush Toothy Tabs - Dirty

Zoals we van Lush gewend zijn, zijn de Toothy Tabs er in verschillende bijzondere geuren en smaken. Om toch dat frisse gevoel te houden, vroeg ik de verkoopster om de meest frisse smaken. De varianten die het meest op gewone tandpasta lijken waren volgens haar Dirty en Ultrablast.

The Looks: Normaal gesproken zitten de Toothy Tabs in een (gerecycled) kartonnen doosje ter grootte van een luciferdoosje. Omdat ik testers mee heb gekregen kreeg ik ze in de bekende gele zakjes. De Tabs zelf zijn zo'n 2 centimeter in doorsnede. Zoals je ziet, zien de twee varianten er heel verschillend uit. Ultrablast heeft een cremekleur en je ziet duidelijk (ondefinieerbare) stukjes zitten. Deze ziet er heel robuust en eco-verantwoord uit. De Dirty Toothy Tabs zijn stralend wit en lijken wel op kleine suikerklontjes. Ik dacht er zelfs een paar glittertjes in te zien.
The Price: Voor een full-size doosje met 40 Toothy Tabs betaal je bij Lush 3,75. Vind ik best een redelijke prijs, want betaalt net geen 10 cent per tabletje. Duurder dan reguliere tandpasta, maar dan heb je wel iets dat uit natuurlijke bestanddelen bestaat. Dat kun je van een tube tandpasta natuurlijk weer niet zeggen.
The Smell: De Dirty variant ruikt fris naar mint en lijkt nog het meeste op gewone tandpasta. De Ultrablast ruikt een stuk kruidiger. Daar moet je dus echt van houden... Sowieso zou ik je aanraden om alle varianten in de winkel eerst even te ruiken voor je een beslissing maakt. Er zijn zes varianten, dus er is er vast wel eentje die je kan bekoren!
The Good: Ik vind de Toothy Tabs fijn! Ik verwacht van mijn tandpasta dat hij een schoon en fris gevoel achterlaat, en dat doen ze allebei prima. Ze schuimen ook meer dan ik had verwacht, en dat draagt ook zeker bij aan het frisse gevoel. Hoewel ik van tevoren had verwacht Dirty fijner te vinden, is uiteindelijk Ultrablast de favoriet. Vanwege de wasabi die in deze TT is verwerkt, krijg je een frisse tinteling. Dirty vond ik qua smaak wat saaier. Het frisse gevoel was iets minder spectaculair. Maar wat betreft schoonmaken doen ze niet voor elkaar onder.
The Bad: Het enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is waarschijnlijk het gebruiksgemak. Je moet de tabletjes eerst tussen je tanden fijnkauwen, en vervolgens je tanden poetsen met een vochtige tandenborstel. Dat is ietsje rommeliger dan met tandpasta uit een tube en daardoor duurt het tandenpoetsen misschien iets langer dan normaal. Ook kan de smaak heel erg wennen zijn, maar nogmaals: dat is natuurlijk heel persoonlijk. Testen dus!
The Verdict: Ja, ik ben echt heel tevreden over de Toothy Tabs, ze hebben me positief verrast! Het is absoluut een uitkomst voor op reis (geen rotzooi met lekkende, grote tubes) en ik denk dat ik ze thuis ook wel eens ter afwisseling zal gebruiken. Als ik weer eens langs een Lush winkel kom zal ik zeker een doosje Toothy Tabs aanschaffen, altijd handig.

Heb jij ervaring met de Toothy Tabs van Lush? Wat vind je van deze tandpasta in vaste vorm?