Sunday, October 9, 2011

Report: Make-Up Workshop.


Een paar weken terug zat er ineens een aankondiging voor MAC Technique lessen in onze SSB inbox. HC en ik hebben er vaak verslagen over gelezen op andere blogs, dus het leek ons superleuk om nu ook eens mee te doen aan zo'n les! Helaas bleek het hard te gaan met de inschrijvingen, en omdat HC nu superdruk met stage is (wens haar even sterkte!) en we toch al snel zo'n kilometer of 70 van elkaar vandaan wonen, werd het nogal lastig om iets te plannen. En natuurlijk zaten de lessen die een beetje haalbaar waren al snel vol...

Een paar dagen later kwam een vriendin van mij (ook een liefhebster van make-up en verzorging), met het idee om eens op Vakantieveilingen.nl te kijken. Voor we het wisten hadden we een make-up workshop bij Studio Bellezza gewonnen! Afgelopen maandag was het zover. Benieuwd? Lees snel verder!

Inmiddels blog ik al zo'n twee jaar over beauty, heb ik lades vol met make-up en een aardige nagellakcollectie. Maar, dat wil nog niet zeggen dat ik niets meer kan leren. Foundation aanbrengen, wenkbrauwen bijkleuren, blush opbrengen, dat gaat nog. Maar vier kleuren oogschaduw mooi blenden? Een smokey eye maken? Nee, dat lukt me nog steeds niet... Ik was dan ook erg benieuwd wat ik allemaal zou gaan leren!


Studio Bellezza is een opleidingscentrum voor styling en visagie, gevestigd in Waardenburg. Het is heel erg goed bereikbaar, want het ligt net naast de snelweg op een industrieterrein. Ze bieden workshops, maar ook volwaardige opleidingen op het gebied van visagie en haarstyling aan. Wij zouden gaan deelnemen aan een make-up workshop van drie uur.

Eenmaal aangekomen in Waardenburg werden we hartelijk ontvangen door de visagiste. We mochten in de eerste studio plaatsnemen (er zijn er twee) en kregen wat te drinken aangeboden. Al snel kwamen de andere cursisten binnen. Bij Studio Bellezza werken ze met groepen van 8 personen, zodat je genoeg individuele aandacht en begeleiding krijgt. De groep was heel divers, qua woonplaats, maar ook qua leeftijd! Het was al snel heel gezellig en er werd druk gekletst.

Toen iedereen wat te drinken had gekregen, begon de visagiste met een inleidend praatje. Ze vertelde wat er precies zou gaan gebeuren tijdens deze workshop, en wat er allemaal aan bod zou komen. Er werd even kort uitgelegd wat je op je tafeltje kon vinden aan foldertjes en kwasten, en daarna werd het tijd om het gezicht te reinigen. Bij Studio Bellezza werken ze met de mooie producten van Make Up Studio, een erg fijn merk waar we op onze blog al eens over hebben geschreven.


Iedereen klaar? Tijd om te beginnen! We mochten een plekje uitzoeken aan een tafeltje met geweldige spiegel (ik wil deze thuis ook!), een fijne stoel en alle benodigdheden, zoals kwasten, en een facechart. Er werden nog wat lekkere snoepjes aangesleept en toen iedereen zijn gezicht had gereinigd en een creme had aangebracht, kon de workshop beginnen!

Allereerst werd bepaald of we een koud of warm kleurtype waren, door met een goud-en zilverkleurige kapmantel te kijken wat het beste stond. Ik bleek, zoals verwacht, een koel type, maar omdat mijn haar nu een warme kleur heeft, kunnen warme kleuren ook.

Bijna alle stappen werden eerst door de visagiste bij een van de cursisten voorgedaan, zodat we het daarna zelf konden gaan proberen.

Stap 1: Neutraliseren (waar nodig). Dus heb je veel rode pigmenten (couperose of vlekjes) in je gezicht, dan kun je deze eerst neutraliseren door een groene concealer aan te brengen.

Stap 2: Vervolgens koos de visagiste de juiste kleur (en formule) foundation voor je uit, die je vervolgens aan moest brengen met een sponsje. Nu hou ik er persoonlijk meer van om make-up aan te brengen met een kwast, maar dit ging ook prima en gaf een natuurlijk resultaat. Al merkte ik bij mijn vloeibare foundation wel dat het sponsje veel product opzoog. De foundation matchte perfect bij mijn huid en had een fijne formule. Op de wishlist!

Tip van de visagist: Begin bij je voorhoofd en werk in ronddraaiende bewegingen naar beneden. Als je van boven naar beneden werkt kun je makkelijker bepalen welk deel je al gehad hebt, en omdat je met de richting van de donshaartjes op je gezicht meewerkt, krijg je een egaler resultaat.

Stap 3: Concealer! Er werd gewerkt met twee simpele concealers, in plaats van tig verschillende kleurtjes. Een met de naam "Red" en een met de naam "Blue". Heel simpel, de ene was ter camouflage van roodheden, de ander om blauwe gedeelten te camoufleren. Aanbrengen met je vingers en over je foundation. Breng je de concealer onder je foundation aan, dan heb je meer product nodig om het dekkend te krijgen, of smeer je het weer uit met het aanbrengen van je foundation. Goed blenden is wel een must!

Stap 4: De laatste stap van het aanbrengen van de basis: een translucent setting powder. De visagiste liep eerst nog even bij iedereen langs zodat er eventueel nog aanwijzingen gegeven konden worden, mocht er een foutje zijn gemaakt. Helemaal klaar? Afpoederen maar, de basis zit erop!

Tip van de visagist: Breng de setting powder op dezelfde manier aan als de foundation. Van je voorhoofd naar je kin. Anders gaat het poeder onder de donshaartjes zitten en dat geeft (zeker in het licht) niet zo'n mooi effect.


Stap 5: Tijd om te beginnen aan de oogmake-up. Net als bij de foundation, nam de visagiste iemand uit de groep apart om de oogmake-up  voor te doen. Er werd niet met een oogschaduwbasis gewerkt, dus werd er een neutrale tint aangebracht over het hele ooglid. Daarna werd er een basiskleur aangebracht, met een donkere kleur in de crease. Beide moesten nat aangebracht worden, de creasekleur moest natuurlijk nog even licht geblend worden. Daarna allebei de kleuren licht aanbrengen onder je oog, een huidkleurig potloodje op je waterlijn, een highlighter op het wenkbrauwbot, en om het af te maken wat wenkbrauwpoeder.

Tip van de visagist: Breng wenkbrauwpoeder altijd aan op het donkerste gedeelte van je wenkbrauwen, waar je het accent wilt leggen. Breng het nooit te donker aan op de aanzet van je wenkbrauwen, richting je neus.
Wat betreft de ooglook kon je kiezen uit een meer dagelijkse look, of een partylook. Ik liet me verrassen door de kleuren die de visagiste voor me uit zou zoeken. Het werd een champagnekleurige shimmer als basiskleur, met een donkergrijze matte kleur in de crease. Ik had de basiskleur aangebracht en was bezig met de crease, toen de visagiste weer bij mij langskam. Niet helemaal goed. Omdat ik wat overhangende oogleden heb, moest de crease hoger dan ik gewend ben. Ze deed het even voor, en liet de andere kant aan mij over. Dat werd een geklungel van formaat. Te ver naar buiten, te ver naar binnen, te hoog, dan weer te laag. Het leek telkens niet op de andere kant. Zeker met zo'n extreem contrasterende kleur valt het enorm op. Uiteindelijk heeft de visagiste me ook bij het tweede oog nog een beetje geholpen. Thuis nog even oefenen dus!

Alle oogmake-up erop? Tijd voor stap 6.

Stap 6: De ooglook afmaken met mascara. Er werd gebruik gemaakt van een twee stappen systeem. Een witte, vezelachtige basis, met daarover een zwarte volume mascara. En de manier waarop opende bij mij toch wel even de ogen (*wink*wink*). Eerst de onderste wimperrand, dan de bovenkant van je wimpers, en dan pas vanaf de onderkant opbrengen. Dit deden we met de basis, maar ook met de gewone mascara.

Tip van de visagist: Breng je mascara eerst op je onderste wimperrand aan, voordat je aan de bovenkant begint. Dit geeft het mooiste effect. Als je met boven begint en de onderste wimpers wilt kleuren, doe je je oog vaak heel wijd open. Hierdoor kan de mascara van je bovenste wimpers op je ooglid terecht komen. Klinkt logisch, en is het ook!

Stap 7: Ook de blush werd uitgekozen door de visagiste, en ik kreeg een peachy kleurtje. Prachtig! Wederom deed ze een kant voor, en liet ze mij de andere kant doen.

Stap 8: Lipstick of gloss. Omdat ik mijn ooglook al vrij heftig vond, vroeg ik de visagiste om een lipgloss. Ik kreeg er eentje toebedeeld met een subtiele, neutrale kleur en lichte shimmer.

Stap 9: Get ready for your close-up! Jawel, bij de workshop zit ook een mini-fotoshoot inbegrepen. Als je alle stappen hebt doorlopen en 'goedgekeurd' bent door de visagiste, mag je een paar deuren verder, waar een professionele fotograaf op je wacht. Ze stelt je op je gemak en neemt een aantal foto's. Je mag er daarna eentje uitkiezen die je gratis van de website kunt downloaden. Mocht je nog meer foto's willen hebben, dan kun je deze kopen voor 5 euro per stuk. Superleuk!


Daarna is er nog tijd om de catalogus van Make Up Studio door te bladeren en om producten aan te schaffen. Natuurlijk kon ik het niet laten, en heb ik de blush en de concealer voor blauwe gedeeltes aangeschaft.
Compact Neutralizer in Blue 1, Blusher in 38.

Conclusie: Het was een superleuke ervaring en ik kan het iedereen aanraden! Heel gezellig om te doen met vriendinnen, je krijgt vakkundige en persoonlijke uitleg, ze gebruiken mooie producten en alles was prima verzorgd. Hoewel de kwasten en producten voor iedere workshop hergebruikt worden, waren alle materialen heel hygienisch en netjes. En ook al ben je misschien al 'gevorderd' op het gebied van make-up, een beetje techniek is nooit weg, en het is superleuk om kennis te maken met een nieuw make-up merk!

De workshops van Studio Bellezza kun je altijd boeken via hun website, maar soms staan er ook speciale arrangementen op Vakantieveilingen.nl. De website van SB heeft trouwens ook een webshop waar je alle producten van Make Up Studio kunt bestellen!