Wednesday, February 23, 2011

Reisverslag Newcastle.

Ik wist het zeker toen ik dit jaar van mijn studie aan het plannen was: als ik ergens ook maar een weekje vrij heb, dan moet ik weg! De hele zomer lang heb ik stage gelopen en dus heb ik al bijna een jaar geen vakantie meer gehad. Omdat ik mijn bijbaantje was kwijtgeraakt was mijn banksaldo ook wat geslonken. Een weekje all-inclusive naar een warm oord zat er dus niet echt in. Ik had zin om te shoppen in het buitenland en het moest een lekker goedkoop tripje zijn. Ik kwam dus uit op een minicruise naar Newcastle.
Meer details weten over de reis? Lees dan mijn verslag!



Ik had zo'n reisje al eens eerder gemaakt en wist dus nog een beetje hoe het in zijn werk ging. In totaal ben je zo'n 2,5 dag op pad. Boeken is erg gemakkelijk op de website van DFDS Seaways. Uiteindelijk betaalde ik 78 euro voor het retourtje in een tweepersoons hut. Dat is dus nog geen 40 euro per persoon!
Daar heb je dan alleen de overtoch in de hut voor. Er zit geen eten bij inbegrepen, dat moet je allemaal los bijboeken. Maar ik waarschuw alvast: dat maakt het allemaal een stuk duurder!
Zo is alleen het ontbijtbuffet al bijna 20 euro per persoon.

Onze oplossing: Gewoon een tas volladen met krentenbollen, wat te drinken, wat lekkers, eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken. Een maaltijdsalade voor 's avonds, een Danoontje (of Activia) voor 's ochtends en tussendoor wat Liga koekjes bijvoorbeeld. Complete maaltijden zijn het natuurlijk niet, maar voor twee dagen is het zo erg niet. We hebben zeker geen honger geleden!


Dag 1
Je vertrekt op de eerste dag rond half 6 's avonds vanuit IJmuiden. Je moet eerst inchecken bij de terminal, door de douane en dan letterlijk het schip in (flauw, sorry). Nu kun je je even rustig gaan settelen in je hut en dan gaan de trossen los!
Er is op de boot voor wat entertainment gezorgd. Zo is er een "solo cabaret" een nachtclub met live-muziek en een paar tax-free shops (wat kleding, een kleine parfumerie en een soort 'supermarkt' met veel drank en snoep). Ook is er een bioscoop in het schip, waar ze vrij recente films draaien. Ik kreeg het advies om vooral niet naar de bioscoop te gaan. Het schijnen drie rijtjes met stoelen te zijn, een dvd-speler en een beamer. En de bioscoopkaartjes zijn gewoon een euro of zeven/acht. Dan kijken we liever op de laptop!

Aan boord is er verder een wisselkantoor, wat handig is als je nog even snel je euro's om wilt ruilen voor ponden. We zijn eigenlijk de hut niet meer uit geweest. Met een laptopje, wat chips en M&M's hebben wij ons wel vermaakt met wat Burlesque en Glee.

Slapen aan boord is een hele beleving, net als naar het toilet gaan, of douchen. De zee was vrij ruw en dat zorgde voor flink wat golven. Je zit dus constant te schommelen.


Dag 2
's Ochtends rond een uurtje of 8 wekt de omroepinstallatie de passagiers, want om half 10 komen we aan in Newcastle! Dat werd dus snel even aankleden en wat te eten pakken.
Vanuit het schip loop je weer richting de douane. Daarna is het tijd om naar het centrum van Newcastle te gaan. Hoewel er geen eten inbegrepen was bij de prijs van het reisje, zit er wel standaard een retourtje Terminal - Newcastle Central Station inbegrepen. Een speciale DFDS dubbeldekker brengt je in een half uurtje naar het station toe.

Dan heb je tot 15:45 (Engelse tijd) de tijd om te doen wat je wilt. Wij kozen voor een tripje MetroCentre. Om daar te komen moesten we weer de bus nemen. Met bus nummer 100 ben je in tien minuten bij het Metro Centre en een retourtje kost 4 pond. Best te doen dus! We hadden een kleine plattegrond mee, maar echt verdwalen kun je er niet, want er staan genoeg informatieborden. Na al het geshop was het tijd om weer terug te gaan.

Uiteindelijk stonden we om 15:20 weer bij de bus. En wat heel belangrijk is om in de gaten te houden: De bus doet er op de terugweg langer over dan op de heenweg! Nu ben ik al heel neurotisch wat betreft tijd, maar toen we vijf minuten voor het vertrek van de DFDS bus nog in Newcastle centrum voor een stoplicht stonden, had ik het niet meer. Tip van de week: vertrek op tijd vanuit het Metro Centre!

's Avonds waren we helemaal afgedraaid en hebben we lekker met het dekbed op de bank Black Swan gekeken. Omdat we zo duf waren hebben we ook allebei even een frisse douche genomen. En dat is best wel aan te raden! Ook hebben we nog even een chocolademaskertje gedaan en waren we zoet met onze nieuwe aanwinsten.

Dag 3
Rond een uurtje of tien meerden we weer aan in IJmuiden en was ons tripje alweer voorbij! Alle spullen inladen en voor de laatste keer door de douane heen. Een uitgave die er vlak voor vertrek nog bij kwam was een bustransfer van de terminal naar Amsterdam Centraal. De heenreis was op een zondag, dus wilde mijn vader me wel wegbrengen. Maar de terugreis was midden op de dag en dus was iedereen naar het werk. Met het OV gaat het natuurlijk prima. Een enkeltje IJmuiden - Amsterdam Centraal kost 8 euro. Best wel duur, maar anders kom je daar bijna niet weg. Het zijn gelukkig comfortabele touringcars en het ritje terug naar Amsterdam duurde zo'n half uurtje.


Handige tips
  1. Neem reispilletjes mee tegen zeeziekte! Wij hebben ze 'preventief' ingenomen en we hebben geen last gehad. Natuurlijk voel je het schommelen wel, maar de kotszakjes hebben we ongebruikt laten liggen.
  2. Bedenk van tevoren of je op het schip iets wilt eten of niet, tijdens de reis nog bijboeken is duurder.
  3. Hoe ga je in IJmuiden komen? Rij je zelf? Kun je gebracht worden of moet je met het OV? In dat laatste geval moet je rekening houden met de extra bustransfer. Wij waren het bijna vergeten!
  4. Neem oordopjes mee. De wandjes tussen de hutten zijn vrij dun en dus ook erg gehorig. Als je een beetje wilt slapen, zijn oordopjes geen overbodige luxe.
  5. Een koffer met slot is handig. Want hoewel je je koffer in de hut kunt laten, komen er wel schoonmakers in je hut terwijl je aan het shoppen bent. Bij terugkomst was onze prullenbak geleegd en het bed opnieuw opgeschud.
  6. Als je besluit te gaan shoppen in het Metro Centre, maak van tevoren een lijstje met "must visit" shops en een wishlist, want de tijd vliegt zo om!

Hopelijk hebben jullie zo een goede impressie gekregen van de minicruise. Het is een leuk uitje (je kunt dit ook in een weekend doen natuurlijk), en het is niet duur!