Thursday, November 11, 2010

A Make Up Quest: Part Two.

Eindelijk, mijn Quest is voorbij! Gisteren heb ik gelukkig het Urban Decay Naked Palette kunnen scoren! Toch moet me nog iets van het hart, omdat ik de werkwijze van Sephora hierin erg onduidelijk vind. Misschien hebben jullie het al een beetje kunnen lezen in de comments op het vorige artikel, maar ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Zoals jullie misschien hebben kunnen lezen ben ik bij de Sephora in Den Bosch op een lijst gezet. Als de palettes in de winkel werden gebracht zou ik gebeld worden en zou ik een exemplaar kunnen reserveren. Het was ook onder de medewerksters nog steeds onduidelijk wanneer dat zou zijn. Toen ik dinsdag op Twitter las dat Myrna een palette op kon halen in Rotterdam, was ik heel verbaasd. Waarom was ik niet gebeld? Ik besloot dat ik de volgende morgen meteen zelf zou bellen naar een filiaal.

Ik koos voor Utrecht, want daar moest ik toch nog heen. Om 5 over half 10 hing ik aan de telefoon. Ik kreeg een medewerkster aan de lijn die me vertelde dat de palettes niet in de winkel zouden gaan, maar dat ze eerst bezig waren om de winkel te versieren met kerstdecoratie. Ik vroeg of ik een exemplaar van het Naked Palette kon reserveren. Ze leek eerst niet te begrijpen waar ik het over had ("Ik heb hier twee palettes... Maar welke bedoel je dan?" - Ehm, diegene waar heel groot NAKED op staat?) en toen noteerde ze mijn  naam en telefoonnummer. "Ik ga even voor je navragen of reserveren wel mogelijk is. Als je niet mag reserveren bel ik je voor 12 uur terug. Als je niets hoort dan is het prima en kan je vanmiddag langs komen."
Het was een beetje een wazig verhaal, maar ik besloot toch wat eerder op pad te gaan om naar de Sephora te lopen.

HeavenlyCinnamon was wat vroeger in Utrecht en ik had haar verteld dat ze bezig waren met de kerstsets. Ze besloot even poolshoogte te gaan nemen (je weet nooit, voor hetzelfde geld staan ze gewoon al in de winkel), maar zij kon geen palettes vinden. De moed zakte me in mijn schoenen, maar ik was 's middags nog steeds niet gebeld. Ik was dus in de waan dat er eentje voor mij gereserveerd zou zijn. Toen ik daar aankwam stonden er inderdaad al kerstsets. Maar nergens was Urban Decay te vinden. Ik besloot een medewerkster te vragen. "Ja, die palettes liggen achter, ik zal ze even voor je pakken."
Ze kwam terug met het Black Palette en het Naked Palette. Terwijl ze hem voor me uitpakte en liet zien zei ze: "Het is echt heel snel gegaan hoor, we hebben er nog maar drie van deze over."
Ik was echt flabbergasted. Drie?! Terwijl een andere collega twee dagen geleden nog vertelde dat ze een aardige voorraad hadden van ruim 100 stuks? En ze hebben niet eens in de winkel gestaan? "Er zijn ontzettend veel reserveringen geweest. Heel veel mensen hebben gebeld of zijn langsgekomen."
Okee... Ik vond het erg raar, maar ik had in ieder geval een palette in handen. Op weg naar de kassa bedacht ik me ineens dat ik ook nog een palette voor HeavenlyCinnamon kon reserveren. Ze wilde hem immers ook al tijden graag hebben (don't be mad at me for this!).

Eenmaal bij de kassa noteerde een meisje HC's gegevens in een mapje. Ik bedacht me dat ik ook gereserveerd had en zei tegen haar dat ze mij ook uit het mapje kon strepen. Een collega die toevallig achter de kassa stond hoorde het verhaal aan en vroeg: "Heb ik jou vanochtend toevallig aan de telefoon gehad? Ik zou je voor 12 uur terugbellen als het niet kon toch? Ja, ik heb je niet in de map gezet..."
WTF? Ik heb gebeld om te reserveren, je "noteert" mijn naam en nummer, maar ik sta niet tussen de reserveringen? Wat als ik langs was gekomen en de palettes waren op? Dan had je me met lege handen weer weggestuurd?

Ik besloot er verder niet op in te gaan, want ik had mijn palette, maar ik stond echt even met mijn oren te klapperen. Wat is dat nou voor werkwijze? Van de prijs kon ik dan wel weer blij worden. Omdat er tot vrijdag nog een korting loopt van 25% korting op alle make-up (dus ook op de leuke Too Faced sets!), was het palette maar 30 euro in plaats van 40! Ik kan wel zeggen dat ik echt ENORM veel geluk heb gehad.

Van alle kanten hoor ik beautyliefhebbers verontwaardigd reageren en ik snap er eerlijk gezegd ook niets van.
  • Sephora weet pas enkele dagen van tevoren via het hoofdkantoor dat de palettes verkocht mogen worden. Daar kunnen zij niets aan doen, maar dat maakt het een stuk moeilijker voor de klanten.
  • Omdat ze zelf geen duidelijkheid kunnen geven maken ze lijsten met klanten die een berichtje willen krijgen als de palettes de winkel in gaan, of willen reserveren.
  • En zelfs dan kun je er nog niet helemaal van uitgaan dat je ook daadwerkelijk een reservering hebt gedaan.
  • Ineens is het moment daar en worden een aantal mensen gebeld. Dat verschilt blijkbaar per filiaal, want Myrna werd wel gebeld (Rotterdam) en ik heb tot vandaag nog niets gehoord (Den Bosch).
  • De producten zijn niet in de winkel te vinden maar worden/werden vanuit het magazijn verkocht.
  • Het grootste gedeelte van de palettes is al gereserveerd en op die manier zijn een aantal Sephora filialen dus al helemaal "uitverkocht".

Ik hoop echt dat iedereen die het palette nog wil bemachtigen daar de kans voor krijgt. Een medewerkster van Sephora vertelde me gisteren aan de kassa dat ze al een extra bestelling hebben geplaatst bij de leverancier. Dit betekent dat er (hopelijk snel) weer nieuwe palettes beschikbaar zullen zijn.


Mijn tip (en pin me er niet op vast)
Ga naar het dichtstbijzijnde Sephora filiaal en vraag naar het Urban Decay palette. Als ze je vertellen dat ze door de voorraad heen zijn, laat je dan noteren voor de nalevering. Maak een reservering en check nog even of je zo echt verzekerd bent van een palette. Loop geregeld even langs de Sephora om te kijken of de levering al binnen is of geef ze een belletje. En check Twitter! Als je ziet dat andere mensen een palette hebben kunnen scoren is de kans groot dat jij hem ook op kunt gaan halen. Zie je ze niet in de winkel liggen? Schroom niet en vraag het aan de medewerkers!